Belgický DJ a producent Keatch patrí k popredným menám miestnej electro scény. Vydával na tých najväčších svetových electro vydavateľstvách ako napr. Boys Noize Rec. alebo Dim Mak a pravidelne hráva na najvychytenejších eventoch ako napríklad festival I Love Techno. Milovník analógu nám v rozhovore prezradil niečo o svojich plánoch so značkou Keatchen records, prečo je Korg MS-20 výborný syntetizátor alebo aká je podľa neho ideálna párty. A nezabudnite, že Keatch už tento piatok vystúpi v Bratislave na prvom vydaní akcie Electrotrash.
Začnime zostra. Ako je na tom momentálne Belgická electro scéna? Zdá sa, že tie najtvrdšie kúsky z celej Európy vychádzajú práve tam...
Ja v podstate ani neviem (smiech). Je to techno vs. electro vs. dubstep. Súhlasím však s tým, že zvuk je tu tvrdý / tvrdší. Ale tiež by som rád dodal, že väčšina belgických producentov nie je na takej úrovni ako zvyšok Európy. Tvrdý neznamená dobrý! Som presvedčený, že ľudia potrebujú nejaký groove a drive, nie len skreslené basové linky z pekla. Pre mňa je momentálne Belgicko vo fáze posunu. To isté, čo sa dialo vo zvyšku sveta minulý rok sa deje u nás teraz. Takže sa obávam, že namiesto toho, aby sme zaujali vedúce postavenie vo svete tanečnej hudby - tak ako to bolo v minulosti – tak sme trochu pozadu. Samozrejme že nemyslím takých belgických hrdinov ako sú Soulwax, Goose a Paul Chambers (smiech).
Môžeš nám prezradiť viac o tvojich hudobných začiatkoch? Ako si sa dostal k hudbe?
V piatich rokoch som chcel radšej hrať na piano ako chodiť na základnú školu. Dva roky nato som začal chodiť na hodiny hudby po škole. Odvtedy je hudba mojou absolútnou životnou prioritou. Keď som mal jedenásť, môj starší brat ma zaúčal do zvukov 90’s techna a rave, ale ja som bol viac na Rage Against The Machine a skateboarding (smiech). O pár rokov som začal robiť prvé vlastné skladby v Cubasis AV na Macu s pomocou jednoduchých kláves Casio, ktoré som si požičal od kamaráta. O niečo neskôr prišiel Reason 1.0 a potom Cubase SX. Po strednej škole som sa rozhodol prihlásiť na konzervatórium v Ghente, odbor hudobná produkica, ktorý som pár rokov nato úspešne absolvoval. A voilá... to je môj príbeh v skratke (smiech).
Rawfare - Floor Luv (Keatch Remix) by Keatchmusic
Si známy milovník synťákov, obzvlášť analógových ako Korg MS-20, ktorý sa práve v Belgicku pomerne dosť používa. Na čo ho zvykneš používať ty?
MS-20 je veľmi užitočný synťák kvôli svojmu filtru. Je to pravdepodobne najlepší filter aký bol kedy vyrobený. Je super muzikálny, ale zároveň dokáže byť aj ostrý a extrémny. Nielen že je populárny v Belgicku, ale stále ho používa veľké množstvo kapiel a producentov po celom svete. Pre nerdov: má LP a HP filter, oba kontrolované napätím a oba s rezonančným knobom. Tiež mu dosť pridáva fakt, že je semi-modulárny a teda dosť všestranný aj napriek tomu, že dokáže zahrať naraz len jeden tón. Používam ho skoro v každom tracku, na basy, leady alebo efekty.
MS-20 je jedným z mojich najobľúbenejších synťákov, pretože je veľmi jednoduchý a intuitívny na programovanie. Ale používam aj Moog, DSI, Xoxbox, Jomox a synťák mojich snov - ARP 2600. Posledný menovaný je podľa mňa matkou všetkých syntetizátorov.
Ale nie je to len otázka MS-20. Analógové vybavenie (synťáky, mixy, atď...) má oveľa teplejší a bohatší zvuk. Analóg má čosi, čo v dnešnej dobe digitálne synťáky vyprodukovať nevedia.
Si diplomovaný hudobný producent a máš za sebou klasické hudobné vzdelanie. Je to pri tvorbe elektronickej tanečnej hudby výhoda? Ak áno, tak v akom zmysle?
Jednoducho vieš, čo robíš. Či už pracuješ na melódii alebo robíš remix, je potom pre teba jednoduchšie premýšľať v rámci harmónie. Takže nestrácaš hodiny hľadaním správnych nôt alebo akordov. Ale je taktiež veľmi dôležité vedieť zabudnúť na všetky tieto pravidlá a vytvoriť si nejaké vlastné. Samozrejme musíš poznať pravidlá predtým, než ich môžeš začať porušovať. Keď študuješ hudbu na konzervatóriu, si nútený počúvať jazz, klasiku a pop a to ťa núti mať otvorenú myseľ.
Úprimne povedané, vzdelanie v hudobnej produkcii považujem za veľmi, veľmi dôležité najmä kvôli technickej stránke veci - či už sa to naučíš v škole, od profesionálov alebo samostatne. Keď pracuješ s analógovým vybavením, musíš vedieť čo robíš, ktorým knobom otáčaš. Musíš byť schopný vytvoriť zvuk, ktorý počuješ v hlave.
To je základ programovania synťákov, dizajnuješ zvuk a chceš aby sa správal presne tak ako si to ty predstavuješ. Je to ako šoférovať prvýkrát. Až po nejakej dávke trpezlivosti si schopný auto naozaj ovládať.
Čo ťa v electre ale aj v hudbe všeobecne baví?
Hudba pôsobí na ľudké emócie – dokáže človekom pohnúť, byť inšpirujúca, povznášajúca alebo otravná. Keď robíš skladby, tak sa istým spôsobom rozhoduješ, čo vlastne ľudia prežijú. V electromôžu syntetizátory a elektronika nahradiť mechanické nástroje a vytvoriť zvuky, ktoré nie sú prirodzené.
Ak by si organizoval párty, aký by bol line up tvojich snov?
Rachmaninov hrajúci svoj tretí koncert pre piano, Tom Waits, po ňom Kraftwerk (formácia do roku 1987) s analógovým vybavením namiesto laptopov, Soulwax live, Zombie Nation live, Vitalic live, Jackson and his Computerband, Dave Clarke a Laurent Garnier.
Felix Cartal - World Class Driver (Keatch Remix) by Keatchmusic
Hral si na obrovských párty, ako aj v menších kluboch. Na ktoré akcie rád spomínaš? Sú aj také, na ktoré by si rád zabudol?
Mal som šťastie, že 99% parties, na ktorých hrávam sú skvelé, takže je to náročná otázka. Ale ak mám niečo menovať, tak Skins Party v Mistral Klube v Aix-en-Provenc v roku 2009 bola určite jednou z najlepších, na ktorých som hral. V rámci vstupného boli drinky zdarma a klub bol preplnený ľuďmi, ktorí sa chceli baviť. Aj keď sa pilo, neboli žiadne bitky a nenávisť - iba perfektná párty atmosféra. Niečo, čo je pravdepodobne nemožné v mnohých iných mestách alebo krajinách.
Jedna, na ktorú by som rád zabudol : moje prvé live-ko v Liege pred mnohými rokmi. Môj laptop padal každých 5 minút. Dobré na tom je ale to, že sa to stalo počas mojich začiatkov, takže teraz si všetko radšej dva krát skontrolujem (smiech).
Pred nejakým časom si spustil vlastný label Keatchen Records. Aká je jeho filozofia? Na čo sa na ňom môžeme tešiť?
Chcel som vytvoriť fórum pre mladých umelcov z Belgicka, ktorí ešte nepotrebujú veľké vydavateľstvá. Ale je veľmi exkluzívne. Vydávam iba releasy, ktoré sa mi naozaj páčia a znejú sľubne, alebo sú hodné dostať sa von. Neočakávajte na ňom teda veľa releasov.
Nasledujúcim releasom je moje spoločné EP s Felixom Cartalom - Solar, ktoré vychádza 26. apríla. Je to spoločný share s vydavateľstvom Dim Mak. Naše druhé EP vyjde práve tam ešte pred letom. Potom sú na rade EP od Captian Flash, Deafman a ďalšie odo mňa.
Felix Cartal & Keatch - Solar / Lunar EP by Felix Cartal
Podľa tvojich posledných vecí sa zdá, že sa posúvaš smerom k ‘big room’ soundu, prečo?
Jednoducho to tak cítim. Nerád robím iba jeden typ zvuku. Je to neustála evolúcia. Aj keď vždy začínam s technom, vždy sa snažím aj o niečo nové. Nezniesol by som ak by všetky moje tracky zneli rovnako. Nefixujem sa na jeden zvuk, ale výsledok musí byť vždy nasty alebo dirty.
V poslednej dobe aj dosť produkuješ pre iných umelcov. Môžeš pár mien prezradiť?
Mená nie sú dôležité. Pokiaľ budete hľadať na internete, niektoré nájdete ľahko, iné ťažšie. A taktiež je to pomerne rozličné – pre niekoho robím celé skladby, mixáž, mastering, alebo robím len presets na synťáky a efekty.
Dozvedeli sme sa, že máš veľké množstvo nevydaného materiálu. Dočkáme sa debutového EP / albumu už čoskoro? Aké sú plány?
Momentálne opäť pracujem hneď na dvoch EP! (smiech) Pre mňa je veľmi ťažké skladby vydať, pretože vždy môžu byť ešte lepšie. To je zrejme jedna z mojich najväčších slabín, nikdy nie som spokojný s vlastnými vecami.
A otázka na záver : aké meno by si si zvolil, ak by bolo ‘Keatch’ už obsadené?
Haha, netuším! Pravdepodobne by som sa uspokojil s prvým cool slovom z nejakého náhodného článku na Wikipedii! (smiech)
0 comments:
Post a Comment