
A aby ste nášho hosťa ešte lepšie spoznali, prečítajte si nasledujúci rozhovor.
Dead Horse Special | fb event
19.3.2011, Radosť music bar
DJs : Z-Kat (Electrostimulation / UK)
Bad Mojo (Splash.sk)
Michael Priest (Hochspannung!)


Prečo si sa rozhodol zakotviť v Prahe?
V roce 2009 jsem chtěl odejít z Anglie někam pryč na pár měsíců, proto jsem se přestěhoval do Prahy. Líbila se mi tak moc, že jsem se rok po tom a po dokončení školy, rozhodl přestěhovat na trvalo. Proč jsem si vybral Prahu je dlouhý příběh. Souvisí s českými holkami (dost z nich jsem už znal z Londýna), s předešlým cestováním po střední Evropě, a s touhou učit se zajímavý jazyk. A taky jsem měl díky tomu cestování po Evropě dobrou zkušenost s českou hudební scénou.
V porovnaní s Londýnom (ak je to vôbec možné) čo si myslíš o hudobnej scéne v Prahe a vo všeobecnosti v Čechách?
Samozřejmě je to možné. I když je Praha někdy prázdná a nudná a to především v létě, většinou je tu dost dobrých jmen a mejdanů, a každý víkend je kam zajít. V Londýně je spousta vzrušujících jmen, ale lidi tam jsou na to zvyklí a berou to jako samozřejmost. Když přijede nějaké velké jméno do Prahy, tak je kolem toho o hodně více vzruchu, což dělá pak lepší atmosféru při mejdanu. Mimo jiné jsem v Čechách díky hudební scéně poznal spoustu skvělých lidí. Ale ve srovnání s anglickými DJs, češi se moc nezajímají o produkci své vlastní hudby. A to je škoda.
Na Londýnské scéně, se mi hlavně o klubech nelíbí několik věcí: přehnaná úroveň "zabezpečení", každá párty musí být přeplněná až do té míry, že se v klubu nedá ani hnout, bar vám udělá strašnou díru v peněžence a třídní válka mezi bohatými dětmi z předměstí a původními návštěvníky těhle mejdanů. To se stává na každé pravidelné párty. Dobrá hudební scéna je ale i mimo Londýn. Třeba Sheffield nebo Bristol, tam se dělo v předchozích letech hodně zajímavých věcí. Oproti tomu ve střední Evropě je většinou všechno koncentrováno v hlavním městě.
Má stredoeurópsky región čo ponúknuť? Je tu niečo čo je o poznanie lepšie ako v Anglicku?
Střední Evropa je vemi různorodá a je těžké o ní mluvit jako o celku. Třeba ve Vídeňských klubech je atmosféra poněkud více seriósní, v Budapešti je naopak bláznivá a hyperaktivní. V Praze jsou ty zlaté chvíle, kdy celé město ožívá, a všichni jsou venku na ulicích. Většinou když je ve městě nějaký festival. První mejdan, co jsem já v Praze navštívil, byla warm-up party před festivalem Summer of Love. To bylo hodně super a o hodně jiné než to, na co jsem byl v Anglii zvyklý.
Free downloads by Z-Kat
Si mimoriadne aktívny čo sa týka hudby - dj-uješ, produkuješ vlastné skladby, robíš remixy ale tiež aj vysielaš vlastnú radio show a riadiš label. Ktorá z týchto aktivít je tvoja hlavná? Ktorú z nich máš najradšej?
V první řadě jsem určitě producent. Někdy v budoucnu bych chtěl proměnit svoje DJské sety do nějaké živé improvizační show. Ale to až budu mít dost originálních tracků a lepší techniku. Nicméně také hraji moc rád jako DJ a to hlavně mimo Prahu, protože to spojuje moje dvě největší životní vášně: hudbu a cestování.
Ako si sa vlastne dostal k hudbe? Prezraď prosím trochu viac o tvojich hudobných začiatkoch...
V životě si nepamatuji chvíli, kdybych nedělal nic s hudbou. Jako teenager jsem byl fanoušek gothu, industrialu a metalu. Hrál jsem sám, jenom s levným keyboardem a svým vlastním hlasem pod názvem DeaD PersoN. K elektronické hudbě jsem se dostal víc v roku 2004, když jsem začal studovat na hudební škole. Naučil jsem se produkovat v Logicu a poznal se s jedním harcoreovým DJem, který mě naučil míchat na gramofóny. Rok potom jsem si koupil svoji první DJskou techniku. Bloudil jsem v různých hudebních stylech, jak v DJingu, tak v produkci. Vystřídal jsem žánry jako industrial techno, drum & bass, dubstep nebo electro house a konečně basy a vobly od roku 2008, kdy jsem si taky změnil jméno na Z-Kat.
S tvojim kamrátom Kanji Kinetic-om máte internetové vydavateľstvo Electrostimulation records. Ako ste sa vy dvaja vlastne spoznali? Prečo ste sa rozhodli založiť label?
Kanjiho jsem potkal během studia na vysoké škole. Hrál na bubny v metalové kapele se skupinou mých přátel. Začali jsme spolu dělat industrial metal a drum & bass. Potom jsme se přestěhovali na stejnou kolej na univerzitě a hráli jsme drum & bass na domácích mejdanech. Časem jsme si oblíbili electro house a dubstep a po roce založili Electrostimulation. Ze začátku byl label hlavně k propagaci naší vlastní tvorby, ale postupem času jsme začali vydávat i hudbu jiných. První takový release bylo Rave Lord EP od The Squire of Gothos. Od té doby se soustředíme na bassline, dubstep a podobnou "basovou hudbu". Našim cílem je propagovat umělce, které máme rádi, a to v různých žánrech téhle hudby.
Škraboška EP PREVIEWS - OUT NOW on Electrostimulation!! by Z-Kat
Zatiaľ posledný release na tejto značke je tvoje EP 'Škraboška', na ktorom sa nachádza aj spolupráca so C.Monts-om, ďalším angličanom žijúcim v Prahe. Ako vznikalo toto EP?
C.Monts ke mně občasně přijde nahrát svoje rapy. Jako první vznikl track "Speed Bike", co udělal s Tvyksem. Všiml jsem si, že je super MC, a tak jsme spolu udělali Škraboška Riddim. Ten druhý track, Talavajda, už byl hotový, a hledal jsem, jak to vydat. Později vyjde EP remixů těchto tracků od Doubleohno, Bad Mojo, Side9000 a jiných.
Taktiež si vydal album 'Pseudoscientific Quakery' a pracuješ na ďalšom. Aká je podľa teba úloha albumu pre dnešných hudobníkov (keď je hudobný priemysel na úpadku a ľudia kupujú skôr samostatné skladby ako ucelené albumy)?
Funkce alba je obdobná jako funkce DJ mixu: mělo by se poslouchat od začátku do konce. Můj největší vliv ohledně alb je The Chemical Brothers - Dig Your Own Hole. Tracky jsou perfektně propojené, a díky tomu se album zdá spíš jako jedno dílo než 10 individuálních tracků. Ještě nevím, kdy bude dokončené moje album.
V súčasnosti sa zdá, že zvuk wobblujúcej* basy rozdeľuje ľudí na dve skupiny - niektorí ho milujú a iní ho nenávidia. Veríš vo wobble alebo je to zvuk minulosti?
Stejně jako ty reeseové basy v drum & bassu, ta 303ka v acid houseu a ten hoover/dominator v hard houseu, dát LFO do basy je prostě hudební výstřelek, který se už dostal na vrchol kvůli rostoucí popularitě dubstepu. Teď je wobble aktuálně v módě, ale v příštích letech bude upadat, a za 10 let bude oldskoolový a nostalgický. Tak to prostě chodí.
Ťiež sa dosť diskutuje o maskách a o tom, ako mnohí dji nosia masky. Musia dnešní dji prijať rolu zabávača alebo je to stále hlavne o hudbe?
Nejdůležitější je samozřejmě hudba. Ale stojí za to dělat i něco, co přitáhne pozornost lidí, kteří třeba stojí u baru a do té chvíle hudbě nevěnují pozornost. Škraboška je pro mě prostě značka, aby mě lidi rozpoznali a nezapomněli. Hraju s ní, protože se mi to tak líbí, je to tak jednoduché. Je mi to jedno, jak je DJ oblečen, pokud hraje dobře.
0 comments:
Post a Comment